Kuća-brdo osnivačice KC Grada u Zemunu Eko arhitektura, savremena umetnost i pogled na Dunav
Ova neobična kuća u tihom, zelenom delu Zemuna, skoro nevidljiva spolja i širom otvorena prirodi iznutra, pripada Ljudmili Stratimirović, jednoj od osnivača KC Grada. Pošto smo posetili Ljudmilu, Mapa Mag priča kako je napravljena kuća koja istovremeno podseća na hobitsku rupu i modernističke zgrade 1960-ih.
Kuća se nalazi na prostranom zemljištu izvanredno slikovitog okruženja, sa pogledom na Dunav. Kada joj prilazite putićem koji vodi kroz baštu, nije odmah očigledno da je ispred vas stambeni prostor. Kuća je bukvalno ugrađena u brdo, mesto zidova i krova zauzimaju zemlja i trava, jedino po uskom stepeništu bude jasno da ovo nije element prirodnog okruženja, već delo ruku arhitekte.
Ideja za izgradnju kuće u brdu na porodičnom zemljištu pripadala je Ljudmilinom ocu, Ivanu Stratimiroviću. Sama izgradnja se odvijala 1990-ih godina, dok se selidba u novi dom dogodila 1999. za vreme bombardovanja Beograda.
Projekat koji će pomnog posmatrača podsetiti na spomenike modernističke arhitekture iz 2. polovine 20. veka (kao što je slavni «Underhill» britanskog arhitekte Artura Kvarmbija), ispostavio se kao veoma komotan za život: leti je prijatno rashlađeno, dok zimi kuća ne gubi toplotu.
Sve je projektovano jednostavno i udobno. Ulazna staklena vrata dozvoljavaju da sunce neometano osvetljava sobe. Zatim, tu su i manje predsoblje, trpezarijska zona i raskošna dnevna soba sa kaminom i izlazom na prostranu terasu. Sa leve strane nalaze se vrata koja vode u privatniji deo kuće: kuhinju i spavaće sobe.
Glavni ukrasi trpezarije jesu masivni starinski sto i kredenac koje je Ljudmila nasledila od bake. Na kredencu ćete zapaziti kolekciju retro igračaka, uključujući i neke donesene iz inostranstva.
Ljudmila i njen suprug se dugi niz godina bave izložbenim projektima savremenih umetnika, kao i aktuelnom umetnošću. To se odrazilo i na enterijer — domaćini su uspeli da postignu idealnu ravnotežu između vintidž kolekcionarskih predmeta i originalnih dela mladih umetnika. Recimo, u dnevnoj sobi je glavni akcenat na slici srpske slikarke TKV, a pored nje su raspoređene jugoslovenske fotelje i lampioni, hirovite slike severnokorejskog umetnika koji je svojevremeno izlagao u Kulturnom centru Grad, etno maske i vintidž tepisi doneti još iz Sovjetskog Saveza.
Tekst: Ljudmila Gorguca
Fotografije: Junona Slavina