Brutal Belgrad: beton i sentiment u Geneksovoj kuli

Visoko iznad gradske vreve, u Geneksovoj kuli, uživali smo u pogledu i intimnoj, komfornoj atmosferi novootvorenog ateljea brenda Brutal Belgrade – brt.bgd. Nekoliko godina ranije, dok je živeo na Zvezdari, Milan Stepanović, jedan od osnivača Brutal Belgrade je iz svog stana svakodnevno uživao u pogledu na zgradu Rudo (Zapadna Kapija), jednu od najprepoznatljivjih brutalističkih arhitektonskih dela u Beogradu. Želju da poseduje malu skulpturu, maketu takve zgrade u svom domu podstakla ga je da sam napravi jednu. Milan, međutim, nije krenuo od pravljenja skulpture Ruda, već druge podjednako poznate, ako ne i poznatije zgrade – Geneks kule. U poslu mu se uskoro priključio Bojan Krak i Brutal Beograd je počeo sa radom.

Tekst: Lazar Tešić 
Fotografije: Konstantin Kondrukhov

Brutal Beograd je brend koji se bavi proizvodnjom mallih brutalističkih skulptura, razmera 1:1000. Razlog zbog kog su Milan i Bojan odabrali brutalizam kao stil specijalizacije svog brenda jeste, pored ličnih afinitieta i privrženosti brutalizmu kao arhitektonskom stilu, činjenica da je Beograd jedan od najpoznatijih centara brutalističke arhitektue i da je ona uticala na stvaranje prestonice koju znamo danas. Njena impozantnost, autentičnost, monumentalnost i komfor namenjen njenim stanarima su glavne odlike brutalističkih zgrada, a cilje je bio preneti neke od tih osobina u skulpture brenda.

Skulpture se prave (simbolično) od betona. Većina skulptura je u prirodnoj boji betona, a pojedini primerci se mogu naći u crvenoj boji. Dok je Milan zadužen za pravljenje i tehnički deo posla, Bojan, arhitekta po vokaciji, na sebe preuzima bavljenje dimenzijama, proporcijama, kao i društvenim mrežama. 

Proces rada na jednoj skulpturi zahteva određeno vreme i odvija se u sledećim koracima: Milan i Bojan prave model za koji se trude da bude što detaljniji. Nakon toga, 3D model odlazi na 3D štampu na osnovu koje se pravi silikonski kalup u koji se kasnije izliva beton koji se suši nekoliko dana, a skulptura je zatim spremna za izlaganje i prodaju. 

Milan nam je govorio o izaovima s kojima su se susretali i priznao da je sam početak posla obeležilo dosta neuspeha.

“Bilo je potrebno određeno vreme da se ovaj proces savlada. Dešavalo se da 3D model i kalup budu izrađeni, da se beton izlije i kada, napokon, pomislimo da je skulputra gotovo ona ne bude dovoljno suva ili se desi neki drugi tip propusta. Npr. dok smo pravili Genex, veliki izazov predstavljao je mostić koji povezuje dve kule. Mostić je tanak i malih razmera, a beton je materijal koji se ponaša tako da, kada je razmera veća, što je deblji to je čvršići, a što je tanji to je krhiji. Međutim, posle nekog vremena smo se uhodali, tako da je, samim tim, grešaka sve manje”.

Takođe, obim posla se znatno povećao, toliko da se stvorila potreba za proširenjem radnog tima.  

Trenutno su u ponudi sledeće skulpture: Genex, Hotel Jugoslavija, Rudo (Zapadna kapija), soliteri Voždovac, zgrada Toblerone i Spomenik borcima Kosmajskog odreda. Incijalni plan ovog brenda je da se pokriju sve poznate brutalističke građevine iz Beograda, a zatim na red dolaze poznate građevine i spomenici sa teritorija Srbije i bivših jugoslovenskih republika. U planu izrade su sledeća zdanja i spomenika: Sportski centar 25. Maj, Hotel Zlatibor, Kameni cvet (Jasenovac), Istarska bistrica, Barutana i mnoge druge.

Ističu da su svesni da njihov rad ima sentimentalnu vrednost za mnoge ljudi koji njihove sculpture kupuju.

“Svesni smo da ljudi kupovinom naše skulpture često kupuju i emociju. Dosta puta do sada nam se dešavalo da se javljaju kupci koje za određenu skulpturu vezuju i određene uspomene. Otac jednog od njih učestvovao je u izgradnji Geneksa, neki su svoj prvi poljubac doživeli u Hotelu Jugoslavija, u istom su na svadbi ujaka upoznali svoju buduću supurgu, nečija baka je živela na desetom spratu Geneksa… Takođe, primetili smo da ljudi iz Beograda kupuju skulpture onih građevina koje su njima lokacijski najbliže i za koje su sentimentalno vezani.” priča Bojan.

Njihov rad uspeo je da pronađe put do domova i srca različitih generacija širom sveta. Kako kažu, pored Srbije, najviše porudžina odlazi širom Evrope, mahom u Nemačku, Veliku Britaniju, Skandinaviju i Italiju. 

Jednim povodom su po porudžbini reditelja Stevana Filipovića napravili bronzani Genex i Rudo, koji su potom poslati u Australiju  Ričardu Tejloru, poznatom reditelju i scenografu (Gospodar prstenova), velikom kolekcionaru bronzanih skulptura. 

Milan i Bojan spominju da, iako su orijentisani ka pravljenu brutalističkih skulptura od betona, svoj brend smatraju malom manufakturom, a dešava se da stvari umeju da rade i po porudžibini, od različitih materijala. 

Brutal Belgrade, koji je do sada bio digitalan, dobio je i svoj novi prodajni prostor, atelje u Geneks kuli koji je ujedno i mali muzej brutalizma, prostor gde se izlažu njihovi radovi, kao i radovi njihovih kolega i prijatelja koji se bave temom brutalizma. Ovaj prostor je edukativnog karaktera, a pruža i izvandredan pogled iz samog Geneksa. Atelje je otvoren za manje i pojedinačne posete, a doborodošli su svi: pratioci, posetioci i kupci. 

“Ovo je naša kuća i u njoj su svi dobrodošli”, poručuju Bojan i Milan.

Pored ateljea, stalno prodajno mesto brt.bg se nalazi u Beogradskom izlogu u KC Beograda u Knez Mihailovoj, trenutno su su pregovorima sa muzejom Jugoslavije, a porudžbine su dostupne preko sajta i Instagram profila.

Devet činjenica koje možda niste znali o Geneks kuli

Beogradski simbol brutalizma i prva ,,pametna" zgrada                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Swahili Dinner u Hyatt Regency Belgrade

Novo gastronomsko veče u okviru projekta Mapa Atelier                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

Dizajnerski duo Cherry Art Hub

Saradnja sa prostorom umesto osvajanja istog